Je bent mooi als je lacht

Oudjaarsdag. Bij dat woord krijgt iedereen waarschijnlijk wel beelden van oliebollen, vuurwerk en een lekker wijntje. Gisteren was het weer zover. Mensen komen massaal bijeen om het oude jaar achter zich te laten en het nieuwe jaar te vieren. In dit geval het jaar 2017. Iedereen schudt handjes en kust elkaar. ‘De beste wensen’, ‘veel heil en zegen’, ‘gelukkig nieuw jaar’, alles komt voorbij. Wat mij vooral opviel was onderstaande tekst.

Bless this year with love and light. Bless this year with faith and sight. Bless this year with grace and ease. Bless this year with joy and peace.

(Zegen dit jaar met liefde en licht. Zegen dit jaar met geloof en zicht. Zegen dit jaar met genade en gemak. Zegen dit jaar met vreugde en vrede. – Ik vind deze tekst mooier in het Engels en dat is ook het origineel..)

Ik vond deze tekst zo mooi dat ik hem wel met jullie móest delen. Maar zo’n blog van twee zinnen is ook wat teleurstellend, dus hier nog even een klein betoogje voor 2017. Dat dit nieuwe jaar er één mag zijn vol liefde, geluk, gezondheid, vrijheid, vrede, inspiratie, hoop en kracht.

Ondanks dat sommige dingen misschien onrealistisch lijken, hoop ik dat we met z’n allen een stukje mogen bijdragen aan het geluk van onze medemens. Dat we mensen hoop zullen geven met de ‘goedemorgen’ op straat terwijl je naar je werk fietst. Die groet kan van zoveel waarde zijn wanneer iemand de hoop dreigt te verliezen. Dat we mensen gezondheid en ‘morgen mooi weer’ zullen wensen wanneer onze neusgaten weer eens de wind van achter krijgen. Dat we een lichtje mogen zijn voor onze vrienden, familie en kennissen, maar ook voor die mevrouw bij de kassa. Dat we hoop mogen brengen aan een eenzame oudere die denkt dat niemand om hem geeft. Dat we liefde mogen geven aan kinderen die niet weten wat liefde is, en geluk mogen brengen aan diegene die veel ongeluk hebben meegemaakt in dit leven. Dat we een inspiratiebron zullen zijn voor diegene die in de put zitten en niet weet hoe ze eruit moeten komen. Dat we een thuis zullen bieden aan mensen die geen veilige (slaap)plek hebben. En zo kan ik nog heel lang doorgaan. In dit leven is niet alles ‘eerlijk verdeeld’ en zullen er veel mensen boos zijn om wat er allemaal gaande is in de wereld. Het is ook oneerlijk, maar het is helaas wel de realiteit. We leven nou eenmaal in een gebroken wereld. Soms bereik ik ook dat punt dat ik boos ben op alles en iedereen. Maar waar brengt je dat? Precies. Helemaal nergens. Niet op een punt waar je geluk en positiviteit uit haalt. Dat kunnen we wel halen uit geven. Geven van liefde, aandacht en een glimlach. Door deze dingen te doen zullen we geen +10 hemelpunten krijgen voor later, maar zal je wel oneindig veel dankbare glimlachen krijgen van je medemens die het waardeert wat je voor hem of haar doet. Die glimlach is goud waard. Als iedereen één iemand helpt, dan zou de wereld een stuk gelukkiger zijn. Laten we met z’n allen daar een beetje aan bijdragen.

liefs

PS: Soms, heel soms, ben ik ook verdrietig en verlies ik een beetje hoop. Willen jullie dan een lichtje voor mij zijn? Ik ben ook maar een mens in deze gebroken wereld. Soms zijn we een beetje te hard voor onszelf. Nergens voor nodig, het leven is soms al moeilijk genoeg.

PPS: Ik wens jullie allen een stralend 2017 toe. Je bent geliefd en waardevol. En je bent het állermooiste wanneer je glimlacht. ♥

 

Geef een reactie

